
75

BUYING A GUN NOT TO USE IT?
A STUDY OF THE CHANGE IN CZECH MEDIA  

OWNERSHIP AND ITS POLITICAL  
INSTRUMENTALISATION

КУПИТЬ ОРУЖИЕ,  
ЧТОБЫ ЕГО НЕ ИСПОЛЬЗОВАТЬ?

ИССЛЕДОВАНИЕ ИЗМЕНЕНИЙ В СТРУКТУРЕ 
СОБСТВЕННИКОВ ЧЕШСКОГО МЕДИАРЫНКА  

И ИХ ПОЛИТИЧЕСКОЙ ИНСТРУМЕНТАЛИЗАЦИИ

Jan Krecek, Ph.D.,
Department of Media Studies, 
Faculty of Social Sciences, 
Charles University,
Prague, Czech Republic
jan.krecek@fsv.cuni.cz

Ян Кречек, PhD,
Департамент медиаисследований,
Факультет социальных наук,
Карлов университет,
Прага, Чешская Республика
jan.krecek@fsv.cuni.cz

This article covers changes to media ownership in the former 

Eastern Bloc, which first started in the 1990s (de-nationalisation, 

privatization, the entry of foreign owners), and then by other 

changes brought by the economic crisis after 2008 (the fleeing of 

foreign owners, the rise of domestic capital). In the Czech Republic 

we can talk about another, the third stage of media ownership from 

2013, when Andrej Babiš, entrepreneur, the chair of a political 

party, and later the Deputy Prime Minister and Finance Minister, 

became the owner of the MAFRA Publishing House. 



76

	The theoretical debate of our contribution looks at the first 

two historical stages and discusses point-by-point the individual 

concepts that the literature mentions in this context (party-press 

parallelism, Italianisation) and some of which may be in conflict 

with the normative expectations placed on the media in democratic 

and pluralist societies (business parallelism, impure publishing, 

instrumentalisation). 

The subsequent empirical part of the paper is dedicated to 

this “third stage” of media ownership in the Czech Republic. The 

method of quantitative content analysis focuses on Babiš’s two 

dailies, MF Dnes and Lidové noviny, and, by comparison with the 

contents of other dailies, examines whether there has been political 

instrumentalisation that has robbed them of their independence so 

that they side with their owner. 

	The research – in comparison with both expert and public 

opinion – produced surprising results. Although media siding 

was measured with the aid of openly expressed sympathy for 

various political actors or by measuring the attention devoted 

to each political actor and their arguments, almost no tendency 

towards partisanship was recorded. The input hypothesis about 

the pernicious impact of merging political and media power in 

democratic public debate was found to be false. Interpretation of 

these results, however, does not mean this danger should not be 

heeded, and offers three possible explanations as to why there has 

been no political instrumentalisation in this area so far.

Key words: media ownership, media parallelism, 

Italianisation, media moguls, instrumentalisation.

Данная статья рассматривает изменения, происходя-

щие в структуре собственников медиарынка в странах быв-

шего Восточного блока, начавшиеся в 1990 году (денацио-



77

нализация, приватизация, допуск иностранных собственни-

ков), а также трансформации, произошедшие под влиянием 

кризиса 2008 года (отток иностранных собственников, уве-

личение объема внутреннего капитала). В случае Чешской 

республики мы можем говорить о новом, третьем этапе 

изменений, начиная с 2013 года, когда предприниматель, 

глава политической партии, а в дальнейшем вице-премьер 

и министр финансов Андрей Бабиш стал владельцем изда-

тельского дома MAFRA. 

В теоретической части работы рассматриваются пер-

вые два исторических этапа, последовательно обсуждают-

ся теоретические концепты, обычно упоминаемые в данном 

контексте (политико-медийный параллелизм, «итальяни-

зация»), некоторые из которых могут вступать в противо-

речие с нормативными ожиданиями от медиа в демократи-

ческом и плюралистическом обществе (бизнес-параллелизм, 

инструментализация).

Эмпирическая часть статьи посвящена «третьему 

этапу» трансформации структуры собственников в Чеш-

ской республике. Количественный контент-анализ двух 

ежедневных газет Бабиша MF Dnes и Lidové noviny, а так-

же их сравнение с другими ежедневными изданиями помо-

гают понять, имел ли место политический инструмента-

лизм, лишивший их независимости и поставивший на одну 

сторону с владельцем. 

Результаты исследования – особенно в сравнении с обще-

ственным мнением и суждениями экспертов – выглядят не-

ожиданно. Несмотря на то, что позиция СМИ изучалась и с 

помощью фиксации выражений открытой симпатии к ряду 

политиков, и с помощью измерения объема внимания к тому 

или иному политическому актору и его аргументам, не удалось 



78

обнаружить тенденций к партийности. Изначальная гипо-

теза о вреде интеграции медийной и политической власти в 

демократическом публичном дискурсе была опровергнута. Ин-

терпретация этих данных не подразумевает, что опасность 

указанного явления следует замалчивать, и предлагает три 

возможных объяснения того, почему политическая инстру-

ментализация до сих пор не проявилась в данной области.

Ключевые слова: медиасобственность, параллелизм 

СМИ, итальянизация, медиамагнаты, инструментализация

Introduction

The question of media ownership is crucial in media studies 
and concerns such basic areas as journalistic independence, the 
watchdog role, political pluralism and the quality of the public 
sphere/marketplace (and, indeed, democracy itself). 

This theme has specific significance in Central and Eastern 
European countries, which have seen a rapid and radical 
transformation of the political and media systems since the 
beginning of the nineties. 

Leaving public service media aside (in the CR the community 
sector is almost non-existent), then the assumption of the project is 
that developments in the ownership of Czech media (and this can be 
freely extended to the entire region) can be divided into three phases.

Phase I (the nineties up to 2005) 

The privatisation of existing (print) media took place relatively 
rapidly at the beginning of the decade; the subsequent process of 



79

internationalisation was just as rapid. New owners, often the editorial 
staff, did not have the available capital necessary to modernise 
obsolete equipment. The decisive shares in a number of key print 
media thus passed into the hands of foreign owners and there was 
subsequently talk of a certain (temporary) market stabilisation, or 
concentration. 

This phase has been well described as the beginning of the 
transformation of media ownership in the countries of Central 
and Eastern Europe was addressed by Sparks, Reading (1998), 
Splichal (2001), Gross (2002), Huber (2006), Jakubowicz (2007), 
Jakubowicz, Sükösd (2008), Lauk (2008), Peruško, Popović (2008), 
Krone (2008). Regarding the CR, an exhaustive overview can be 
found in Benda (2007) or Waschková Císařová, Metyková (2009). 

Although by consensus the movement of Czech media into 
foreign hands was accompanied by fears – especially in the case 
of German capital – in the literature cited here we see the first 
mention of the “Italianisation” of Czech/Eastern European media 
(Splichal, 1994). This term, however, at this point relates only to 
the low level of professionalism of a radically changing journalism, 
the politicisation of journalism and its shift to a commentary style 
rather than a neutral news style. 

Phase II (2006–2013)

The start of the phase of ownership transferring in the other 
direction can be placed in the first years of the 21st century. 
However, this trend accelerated in 2008, when, due to the economic 
crisis, there was a marked decline in advertising revenue and a flight 
of foreign owners occurred from the entire region of Central and 
Eastern Europe (Štětka, 2010). 



80

In the Czech Republic the trend of take-overs by local owners 
is personified by Zdeněk Bakala, who bought the publishing house 
“Respekt Publishing” (the weekly “Respekt”) in 2006, and two years 
later the publishing house “Economia” (“Hospodářské noviny”, 
“Ekonom”, “Marketing&Média”, aktualne.cz, atlas.cz). This 
entrepreneur operated primarily in the areas of mining, finance and 
real estate. Petr Kellner – with investments in insurance, energy, 
real estate, retail sales – bought the publishing house “Euronews” 
(“Euro weekly”). Karel Komárek, a mogul in oil and gas extraction, 
tourism, and the lottery industry, took over Stanford (“Profit”, 
“Czech Business Weekly”). Sebastian Pawlowski (property market) 
took over the then “Mediacop” (“Týden”, “Instinkt”). And then 
there were Jaroslav Soukup, investor in advertising and security 
services, who took over ownership of “Empresa Media” (“TV 
Barrandov”, “Sedmička” and later “Týden”, “Instinkt”) and 
František Savov, known in the fields of engineering and finance, 
who gained a controlling share in the the “Mladá fronta publishing 
house” (“E15”, “Euro”, “Strategie”) (Štětka, 2010). 

Apart from being the richest Czech citizens, what unites these 
men is the fact that they conduct business predominantly in sectors 
of the economy other than the media. Tunstall and Palmer coined 
the phrase “media/industrialist mogul”, i.e. “entrepreneurs who 
are primarily captains in some other industrial field, but in addition 
own and operate major media interests” (Tunstall, Palmer, 1991: 
105-106).

This type of owner is inextricably linked with the term impure 
publishing, i.e. the type of media ownership that, for instance, 
Mancini found in Italy at the beginning of the twentieth century. 
Impure publishing refers to print media published at a loss and 
therefore concentrated in the hands of banks and, in particular, 
industrialists, who “cover the chronic deficits in the sector” 



81

(Mancini, 2001: 41). These features accompany the Italian media 
system to this day. (On the topic of an “impure” publishing industry 
in Italy, see also Bergamini, 2006; Murialdi, 2006; Mancini, 2009; 
Scandaletti, 2003). Here the adjective “impure” indicates a certain 
non-compliance with the normative theories of democratic media –  
it warns against the risk of a media landscape, in which not even 
the “liberal minimum” is valid, i.e. the existence and success of 
the media is solely decided by the citizens/public by their choice/
purchase of the best (faith in the “invisible hand of the market”, 
idealistically present in Czech public discourse in the nineties). 

On the types of media/industrialist moguls, Mazzoleni 
(Mazzoleni, 1991: 169) observes that “they 1) acquired money 
elsewhere and invested it in media, considering daily press in 
particular to be ‘a strategic investment’ and a way of getting closer 
to the political parties; 2) have been more concerned with owning 
(rather than with actually running) the media (…); and 3) maintain 
close ties with the political establishment, directly or indirectly 
supporting politicians in return for their help in further media 
expansions”. 

Here he discusses Italianisation in connection with the 
instrumentalisation of the media, i.e. the use of power stemming 
from ownership of the media to attain particular economic and/
or political objectives. The term usually occurs in regard to the 
concentration of communications/media power in the hands of a 
single owner. Rather than inferring direct influence, it refers to a 
number of more subtle, indirect ways in which owners can control 
the media in favour of their interests or those of their affiliates: by 
changing the organization of work, by replacing higher and middle 
management, and so forth. (McNair, 1998). Hanretty in a recent 
(Hanretty, 2014: 335–350) analysis of more than two hundred titles 
from 32 countries shows that titles with a sole proprietor, in which 



82

foreign capital does not play a role, have much greater control of the 
editorial mechanisms and journalistic freedom.

Instrumentalisation has – among other things – a certain 
relation to parallelism. In media studies political parallelism is 
typically used to refer to traditional/historical phenomena whereby 
“the same social forces that found their expression in a political 
party (ies), had a tendency to find the same expression through the 
press” (Seymour-Ure, 1974: 159). Historical reasons, however, are 
also behind the fact that current political parties in the countries of 
Central and Eastern Europe are not well-anchored and not stable, 
nor do they command a large membership. Instead of political 
parallelism they more aptly reflect a conventional model along the 
lines of “a close set of relations between politicians, businessmen 
and the media that leads to a routine interchange between different 
groups in post-communist countries” (Sparks, Reading, 1998); 
or partisan-polyvalence, found “in a situation where political 
parallelism is weak, the media may be instrumentalised by a 
multiplicity of stakeholders and be used for a range of different goals: 
supporting one political figure – or one political programme –  
and pursuing business goals at the same time” (McCargo, 2012; 
on partisan polyvalence in CEE, see Zielonka, Mancini, 2011). 
Therefore in the second phase of ownership attention more 
intensively shifts to business parallelism: 

Zielonka and Mancini describe this process as follows: 
“However, our study also points to strong elements of ‘business 
parallelism,’ and this represents another common feature across the 
region. The mass media in Central and Eastern Europe are owned 
by and depend on economic and business interests rather than 
solely political and social organisations. This contrasts with most of 
Western Europe, but is similar to much of Southern Europe, where 
corporations and individual businessmen not only own but also 



83

directly control mass media outlets in search of profits and political 
influence. Profits are also usually the prime objective of foreign 
investors in Central and Eastern Europe… Local owners often seek 
not only economic gains, but also – and often primarily – political 
influence.” (Mancini, Zielonka, 2011: 4).

The idea of “getting closer to the political parties” (or individual 
politicians) in order to obtain “political influence” is typical at this 
stage of development in the ownership of Czech media. The actual 
ambitions of the media/industrial moguls are not obvious. Rather 
we encounter support on the part of other actors1, support that is 
often fleeting and not well publicised.

Phase III. (2013 -?) 

The third phase of changes in ownership of the Czech media 
has a clear beginning. In June 2013 the MAFRA publishing house, 
issuing the most read reputable daily MF Dnes, and an influential 
daily Lidové noviny, a flagship of foreign ownership, instantly 
transformed into something different. Andrej Babiš, the owner 
of the agricultural, food and chemical holding Agrofert, and, 
according to Forbes magazine, the second richest citizen of the 
CR after Petr Kellner, purchased MAFRA in a surprising move.  
He was not just another in a series of second phase media/industrial 
moguls. His political ambitions took it to the next level. Even before 
the purchase, he founded and led the ANO Party. He unwittingly 
serves as an illustration of the recent observation that: “‘Business 

1 Bakala: ex. President Havel, the Green Party, pres. candidate 
Švejnar, TOP 09 and pres. candidate Karel Schwarzenberg; Kellner: 
former president Václav Klaus, Soukup: Democratic Green Party, the 
Social Democrats; Pawlowski: Prague mayors Kasl and Bém.



84

parallelism’ represents another common feature across the region, 
with some media owners actively engaged in politics and in business 
at the same time. Media ownership in regions is quite fuzzy and not 
sufficiently transparent” (Mancini, Zielonka, 2013: 2). 

Although the mention of “fuzzy and not sufficiently transparent 
ownership” also has its interesting manifestations in the third 
phase of Czech media ownership, the key statement for us reads, 
“politics and business (incl. media business) at the same time” (NB: 
in contrast to, “getting closer to the political parties”). Instead of 
speculation about the support of political parties and individual 
candidates, characteristic of Phase II, Andrej Babiš arrives with 
his own party, albeit without obvious ties to the traditional political 
structures or existing social movements. Therefore it makes little 
sense to talk about general political parallelism (referring to a history 
of proven politico-philosophical alliance which forms a mass party), 
but we can return to the original term “party-press parallelism”. 
This is important since the latter type of political party has been 
identified in recent scholarly typologies of either political parties 
as a business-firm or entrepreneurial party (Hopkin, Paolucci, 
1999: 307–339; Krouwel, 2006: 249–262, 2012) or directly named 
as a businessman party (Olteanu, de Néve, 2014; see also Harmel, 
Svåsand, 1993: 66–88; Arter, 2013: 1–12).

 In contrast to the previous party types (mass party, catch-all 
party, cartel party), business-firm parties are mainly supported by 
private sector resources, they maintain financial and personal links 
with a commercial enterprise (either the party arises directly inside 
a company, or as a clone of its structures or otherwise) and the 
leadership of party and company are united in the person of one 
owner/party leader. 

The ANO Party and its president Andrej Babiš serve as a perfect 
example of this model – especially given that, a few months after 



85

acquiring MAFRA, the ANO Party made significant gains in 
parliamentary elections, earning second place, or 18,65% of the votes, 
and joined the government, with Andrej Babiš becoming Deputy 
Prime Minister and Minister of Finance of the Czech Republic.

This completed the shift to the third and current phase, 
characterised by an extremely high degree of mutual reinforcement 
between economic, political and media interests. Even in public 
discourse the features of this are evident in descriptive words like 
such as the “Berlusconisation” or “oligarchisation” of the Czech 
media. This terminology accords with the “eastern direction” – the 
only direction remaining after applying the three Hallin-Mancini 
models, (Křeček, 2013). 

Ever since 2013, this topic has been a very lively one in both 
the press and public discourse in the Czech Republic. A number of 
journalists from MAFRA moved to other periodicals or established 
new projects (“Echo 24”, “Reporter”). Non-profit organisations 
(Svobodu médiím – Freedom of the Media) and traditional parties 
attempted to legislatively restrict the linking of media and political 
power. This link is generally accepted as a threat to public discussion 
and democracy itself. However in this particular case there is not 
much evidence that the Deputy Prime Minister, Finance Minister 
and Chairman of the ANO Party has actively used “his” media 
against his political opponents). The lack of methodologically 
relevant analyses of the instrumentalisation of the media from the 
MAFRA Publishing House may be related to the fact that in the 
key years (i.e. from the second half of 2013 until the second half 
of 2016) there were no domestic (national) elections2 in the Czech 

2 On 23 and 24 May 2014 elections were held for the European Parliament: 
ANO 16,13% of the votes (4 seats), TOP 09 + STAN 15,95% (4), ČSSD 
14,17% (4), KSČM 10,98% (3), KDU-ČSL 9,95% (3), ODS (7,67%), 
Svobodní 5,24% (1). The voter turnout was the lowest ever – just 18,2%.



86

Republic. Potential favouritism is always best evidenced in the pre-
election news and journalism. Despite this, or perhaps because of 
it, it seemed appropriate to carry out just such a study during this 
period. 

Methods

The theoretical background of our analysis is based on the 
normative theories of media and political communication, in 
particular, ideas about the desired behaviour of the media in relation 
to political actors and the public, about the media as a forum and 
mediator of discussions on politics and policy, i.e. the idea of media 
as an objective, balanced and non-partisan voice. The main research 
question logically, then, is whether MF Dnes and Lidové noviny 
favour their owner in reporting political news?

The research was conducted using a method of quantitative 
content analysis, in the framework of which the main hypothesis 
(Babiš’s media support Babiš) was conceptualised so that, when 
referring to Andrej Babiš, there would be a significant difference 
between the media he owns and other media. 

Focus fell on those media contents that covered/described 
specific disputes in which Andrej Babiš was engaged between 2014 
and 2015. A pilot study, carried out in a full text media database 
by using a simple search algorithm3, identified ten disputes with 
various opponents (from governmental coalitions as well as 

3 Tracking various words for disputes used in Czech: „Babiš AND 
(spor OR pře OR neshoda OR nedorozumění OR rozepře OR hádka 
OR kontroverze OR svár OR rozpor OR konflikt OR srážka OR svár 
OR boj OR konfrontace OR rozpor OR problém OR střet)“. Searched 
in Newton Media Databases.



87

parliamentary opposition) on a variety of topics4. Media siding/
support/partisanship was operationalised to the 22 variables that 
registered the following information: space dedicated to quotations 
directly cited from speeches by Andrej Babiš (vs. those of his 
opponents); space dedicated to the arguments and interpretations 
of a given dispute by advocates of Andrej Babiš’s opinions (vs. the 
arguments and interpretations of opponents); the reported number 
of supporters of Babiš or his opponent; a count of how many times a 
political leader (Babiš, an opponent, or both) appeared in a headline; 
whether the name of Babiš or an opponent came first in a given text; 
who (or whose opinion) had the last word in the article’s text; who 
(Babiš, opponent) was cited as the originator of the dispute by the 
article’s author; whether the article’s author sympathized with one 
or other side of the dispute; and whether the author indicated who 
won (or lost) the dispute. 

4 1) January 2014: dispute with Prime Minister Sobotka about the 
Deputy Minister of Finance; 

2) February 2014: dispute with the Chairman of the opposition TOP 
09, Miroslav Kalousek, about financial assistance for the company Explosia; 

3) February 2014: dispute with Prime Minister Sobotka about 
corrupt contacts in the Prague branch of ANO Party; 

4) September 2014; dispute with the Minister of the Interior, 
Chovanec, about the Postal Act amendment; 

5) October 2014: dispute with the Minister of Health about the 
funding of hospitals;

6) October 2014: dispute with Hudeček about his candidacy for 
ANO Party; 

7) June 2016: dispute with MP Šincl about the Insurance Act; 
8) August 2015: dispute with Minister of Industry, Mládek, and 

Governor Novák about land for an industrial zone;
9) September 2015: another dispute with Kalousek, this time about 

the Lottery Act; 
10) October 2015: dispute with MPs Šincl and Bartošek about the 

corruption of MPs by the lottery lobby.



88

The four most widely read reputable dailies5 were analysed. Two 
belong to Andrej Babiš (“MF Dnes”, “Lidové noviny”). The other 
two (“Právo”, “Hospodářské noviny”) have a different owner. The 
internet versions of these journals (idnes.cz, lidovky.cz, novinky.cz, 
ihned.cz) were also included in the analysis. An analysis was made 
of all the news articles relating to the dispute in question (i.e., the 
dispute constituted the main topic of the article) for every month 
since the start of the dispute. 

Analysis was carried out by eight students6 from the Analysis of 
Political Communication course after the pertinent training and 
successful ranking on a reliability test (0,91). A total of 136 articles7 
were analysed (encoding units: articles with the main theme of 
“Babiš-Dispute with someone”) totalling 65,980 words.

SPSS statistical software was used for data collection and 
statistical evaluation, using traditional approaches of quantitative 
content analysis – t-tests, ANOVA and Cross Tabs. (Riffe, Lacy, 
Fico, 2014)

 

Results

For some of the findings there was no need to perform a fresh 
analysis since attention allocated to individual disputes and all of its 

5 Readership in the second half of 2015: MF Dnes 686,000 
readers, Právo 328,000, Lidové noviny 206,000, Hospodářské noviny 
172,000. The most widely read daily, the tabloid Blesk, had 1,086,000 
readers (Media project, 3 + 4Q/2015, Unie vydavatelů (Publishers 
Association), Median, Stem/Mark)

6 Martin Balucha, Tomáš Černohous, Martin Dobrovodský, Iva 
Kestřánková, Tereza Maršíková, Jiří Nevečeřal and Kateřina Syslová.

7 MF Dnes 12, Lidové noviny: 8, Právo: 21, Hospodářské noviny 7, 
idnes.cz 19, lidovky.cz 19, novinky.cz 34, ihned.cz 16



89

actors was higher for online media than print (this simply because 
Internet-based editors are not under much pressure to monitor 
word count and the length of articles). 

Some indicators of siding needed to be verified, but here too 
the results were to be expected – for example, the authors of the 
articles themselves (journalists) only very rarely stood explicitly on 
one side of the dispute. The results for another variable – whether 
authors declared a winner or a loser in a particular dispute – were 
thus shown to be statistically insignificant. 

Andrej Babiš was indicated as the originator of the dispute far more 
often than his opponent. This variable alone, however, cannot serve as 
an example of siding (nor does cross-tabulation with the other variables 
confirm anything of the sort). However, the finding may testify to 
Babiš’s confrontational political style that he is consistently labeled as 
the originator of a dispute either in a positive light (“Babiš opens up 
important causes”), or negatively (“Babiš is a troublemaker”). This 
was not confirmed for Babiš’s media nor the other media.

Of the media monitored, the most attention (space) was given 
by Právo and its internet version Novinky.cz. This is explained by 
the fact that these media have a party-press parallelism optic that is 
closer to the Czech Social Democratic Party and the leaders of this 
party were the most frequent opponents of Andrej Babiš (in seven 
out of ten disputes). For both of these media, however, a balanced 
and impartial representation of these disputes can be observed. 
Likewise, the analysis shows that, on the whole, the media owned 
by Babiš took a balanced and impartial position when reporting on 
Andrej Babiš’s disputes. This goes for both the daily “MF Dnes” 
(and its Internet version idnes.cz) and the daily “Lidové noviny” 
(including lidovky.cz.). 

So, in fact, the main finding of the analysis is that the main 
hypothesis can‘t be confirmed. Even using levels of statistical 



90

significance at 10%, Chi-square test of contingency table did not 
confirm any significant relationship (Variable 1: Media, Variable 2: 
Space dedicated to Babiš x Space dedicated to the other side of the 
dispute; Space for Babiš’s quotes x Space for opponent’s quotes; 
First actor cited; First actor mentioned; Last actor mentioned; 
The number of supporters mentioned) any significant relationship 
(Pearson Chi-Square Test – Sig: 0,122 – 0,708; Symmetric 
Measures – Phi, Cramer’s V 0,158 – 0,622), nor did the analysis of 
variance ANOVA.

Table 1
Paired samples statistics

Mean N Std. 
Deviation

Std. Error 
Mean

Pair 1
Babiš’s quotations 45,20 136 50,064 4,293

Opponent’s 
quotations

50,80 136 52,189 4,475

These surprising conclusions (on the example of variable „Space 
for quotations“) are demonstrated in Table 1, Table 2 and Figure 1. 



91

T
ab

le
 2

P
ai

re
d 

sa
m

pl
es

 t
es

t

P
ai

re
d 

D
iff

er
en

ce
s

t
df

S
ig

. 
(2

-t
ai

le
d)

M
ea

n
S

td
. 

D
ev

ia
ti

on
S

td
. E

rr
or

 
M

ea
n

95
%

 C
on

fid
en

ce
 I

nt
er

va
l  

of
 t

he
 D

iff
er

en
ce

L
ow

er
U

pp
er

P
ai

r 
1

t-
te

st
-5

,6
03

59
,8

04
5,

12
8

-1
5,

74
5

4,
53

9
-1

,0
93

13
5

,2
77

 



92

Figure 1 
Space dedicated to Babiš x opponents quotations

(in number of words; Babiš – blue, Opponents – green)

They show the results of the t-test carried out for the main key 
variable of siding/partisanship, i.e. the space dedicated to each 
side of the dispute across various media. Both graphical results 
clearly show that the content monitored in Babiš-owned media did 
not side with Babiš, or did so very rarely, just as the daily “Právo” 
sided slightly with Babiš’s opponents. This surprising result is 
accompanied by another surprise – the only journal, for which a 
significant shift to one side of the dispute was observed, was the 
financial newspaper “Hospodářské noviny” (and its internet version 
Ihned.cz), generally considered to be the best quality reputable daily 
in the CR. One explanation could be that, while the other titles have 
a large readership and a heterogeneous audience, “Hospodářské 
noviny” (“Economic Newspaper”) targets a numerically smaller 
economic elite. This, of course, would mean that at the present 
time high-quality Czech economic journalism is aimed against the 



93

leading Czech businessman, presiding as the Minister of Finance! 
Maybe a better explanation is the fact that “Hospodářské noviny” 
is published by the “Economia Publishing House”, which is fully 
owned by Zdeněk Bakala, one of the top Czech oligarchs also active 
in the media – i.e. a Phase II oligarch, who never had any open 
political ambitions and preferred to simply support political actors, 
who currently stand in opposition to Andrej Babiš and his ANO 
Party (see footnote 1).

Conclusion 

How should these results be interpreted, when there was an 
undeniable exchange of the journalistic staff and the management at 
Babiš’s media (and these changes had already had time to “settle”)? 
When former employees very often explained their departure 
as a response to Andrej Babiš’s interference with the editorial 
independence of ‘his’ media outlets? 

The interpretation can, in principle, be made in three ways:
The first interpretative possibility can be called idealistic. The 

main promoter of this view, we can now reveal, is Andrej Babiš 
himself in his speeches on the topic of media ownership. According 
to this version, there have never been and are not now any restrictions 
on editorial independence imposed by Andrej Babiš, if there were, 
they were marginal and diminished over time.

According to the pragmatic interpretation, the editors at Babiš’s 
media recognized that critical eyes were scrutinizing them in all 
reporting about their owner, and they attempted (at least in the rough 
traits monitored by this analysis) to show maximum impartiality. 

The defeatist variant is grounded in the simple reflection that 
there was no instrumentalisation because it is not worth it for media 



94

owners. In this particular case, it may be due to the fact that there 
is no point in influencing the segment of content monitored by 
this analysis – i.e. the media representation of the current disputes 
between political professionals – outside of an election period; 
whilst there is sense in influencing other media content that was 
not monitored here (such as that which could have an agenda-
setting effect). On a more general level, the defeatist variant of 
the interpretation may lead to the belief that the printed media’s 
influence on public political communication has decreased 
markedly from the past. 

Without leaning towards just one of the variants outlined 
here, the main explanation can be derived from the fact, already 
mentioned, that this analysis focused on media content from 2014 
and 2015, when there were no elections in the Czech Republic. 

The first election to take place following Andrej Babiš’s 
acquisition of the MAFRA Publishing House was to occur in the 
autumn of 2016, i.e. at the time this paper went to press. The next 
content analysis – this time treating pre-election coverage – will 
be crucial for answering questions related to the concentration 
of political and economic power. If the anticipated event of 
instrumentalisation proves to be correct, then the Czech political 
system will need to ascertain whether this normative problem can 
be resolved legislatively. If it is not proven to be so, then nothing 
else remains but to investigate further, now no longer using content 
analysis, but with research by observation, questionnaires and 
interviews in the newsrooms themselves. This may explain how this 
unexpectedly positive state of balanced reporting was achieved –  
and whether the idealistic, pragmatic or defeatist explanation proves 
most valid. 



95

References 

ARTER, D. (2013). When New Party X has the ‘X Factor’. On 
Resilient Entrepreneurial Parties. Party Politics. pp. 1–12.

BENDA, J. (2007). Vlastnictví periodického tisku v ČR v letech 
1989-2006. Praha: Karolinum.

BERGAMINI, O. (2006). La Democrazia della Stampa. Storia 
del giornalismo. Roma-Bari: Laterza.

GROSS, P. (2004). Between Reality and Dream: Eastern 
European Media, Transition, Transformation, Consolidation and 
Integration. East European Politics and Society. 18(1). pp. 110–131. 

HALLIN, D. C., MANCINI, P. (2004). Comparing Media 
Systems: Three Models of Media and Politics. Cambridge: Cambridge 
University Press.

HALLIN, D. C., MANCINI, P. (2011). Comparing Media 
Systems Beyond the Western World. Cambridge: Cambridge 
University Press.

HANRETTY, C. (2014). Media Outlets and their Moguls: Why 
Concentrated Individual or Family Ownership is Bad for Editorial 
Independence. European Journal of Communication. 29(1). pp. 
335–350.

HARMEL, R., SVÅSAND, L. (1993). Party Leadership and 
Party Institutionalisation: Three Phases of Development. West 
European Politics. 16(2). pp. 66–88.

HOPKIN, J., PAOLUCCI, C. (1999). The Business Firm 
Model of Party Organisation: Cases from Spain and Italy. European 
Journal of Political Research. 35. pp. 307–339.

HUBER, S. (2006). Media Markets in Central and Eastern 
Europe. An Analysis on Media Ownership in Bulgaria, Czech Republic, 
Estonia, Hungary, Latvia, Lithuania, Poland, Romania, Slovakia 
and Slovenia. Austria: LIT Verlag.



96

JAKUBOWICZ, K. (2007). Rude Awakening. Social and media 
change in Central and Eastern Europe. Cresskill: Hampton Press.

JAKUBOWICZ, K., SÜKÖSD, M. (eds.). (2008). Finding the 
Right Place on the Map: Central and Eastern European Media Change 
in a Global Perspective. Bristol: Intellect.

KRONE, J. (2008). Foreign Media Investments. Engagements 
of West European Newspaper Publishers after the End of the 
Cold War in the East European Classical Newspaper Markets. In: 
Dobek-Ostrowska, B., Głowacki (eds.). Comparing Media Systems 
in Central Europe. Between Commercialization and Politicization. 
Wroclaw: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego. pp. 85–98.

KROUWEL, A. (2006). Party Models. In: Crotty, J.W., Katz, 
R.S. (eds). Handbook of Party Politics. New York: Sage. pp. 249–262.

KROUWEL, A. (2012). Party Transformations in European 
Democracies. New York: SUNY Press.

KŘEČEK, J. (2013). Politická komunikace od res publica po 
public relations. Praha: Grada.

LAUK, E. (2008). How Will It All Unfold? Media Systems and 
Journalism Cultures in Post-Communist Countries. In: Jakubowicz, 
K., Sükösd, M. (eds.). Finding the Right Place on the Map. Central 
and Eastern European Media Change in a Global Perspective. Bristol: 
Intellect. pp. 193–212.

MANCINI, P. (2001). Il Sistema Fragile. I Mass Media in Italia 
tra Politica e Mercato. Roma: Carocci.

MANCINI, P. (2009). Elogio della Lottizzazione. La via Italiana 
al Pluralismo. Roma, Bari: Laterza.

MAZZOLENI, G. (1991). Media Moguls in Italy. In: Tunstall, J.,  
Palmer, M. (eds.) Media moguls. London, New York: Routledge. 
pp. 162–183.

MANCINI, P., ZIELONKA, J. (2013). MDCEE Final Project 
Reports 2013. An Introduction to the Final Project Reports for the ERC-



97

funded Project Media and Democracy in Central and Eastern Europe 
(MDCEE) [Online] Accessed from http://mde.politics.ox.ac.uk/
images/Final_reports/mancini_zielonka_intro%20to%20 mdcee 
%20final%20reports_posted.pdf. 

MCCARGO, D. (2012). Partisan Polyvalence: Characterizing 
the Political Role of Asian Media. In: Hallin, D. C., Mancini, 
P. (eds.): Comparing Media Systems Beyond the Western World. 
Cambridge: Cambridge University Press. pp. 201–223.

MCNAIR, B. (1998).  The Sociology of Journalism. Oxford: 
Oxford University Press.

MURIALDI, P. (2006). Storia del giornalismo italiano. Dalle 
gazzette a Internet. Bologna: il Mulino.

OLTEANU, T., DE NÉVE, D. (2016). Business Firm or rather 
Businessman Parties? Political Entrepreneurs in Action. Working 
paper presented Montreal 2014 (XXIII IPSA World Congress 
of Political Science, sekce RC34 – Political Participation: New 
Parties, Political Culture and Democracy) [Online] Accessed from 
http://paperroom.ipsa.org/papers/paper_33739.pdf 

RIFFE, D., LACY, S., FICO, F. (2014). Analyzing media messages: 
using quantitative content analysis in research. New York: Routledge. 

SCANDALETTI, P. (2003). Come parla il potere. Realtà e apparenze 
della comunicazione pubblica e politica. Milano: Sperling & Kupfer.

SEYMOUR-URE, C. (1974). The Political Impact of Mass 
Media. Beverly Hills: Sage.

SPARKS, C., READING, A. (1998). Communism, Capitalism 
and the Mass Media. London: Sage.

SPLICHAL, S. (1994). Media Beyond Socialism: Theory And 
Practice in Central Europe. Boulder: Westview Press.

SPLICHAL, S. (2001). Imitative Revolutions. Changes in 
the Media and Journalism in East-Central Europe. Javnost –The 
Public. 8 (4). pp. 31–58.

http://mde.politics.ox.ac.uk/images/Final_reports/mancini_zielonka_intro to%25
http://mde.politics.ox.ac.uk/images/Final_reports/mancini_zielonka_intro to%25
http://paperroom.ipsa.org/papers/paper_33739.pdf


ŠTĚTKA, V. (2010). Between a Rock and a Hard Place? Market 
Concentration, Local Ownership and Media Autonomy in the 
Czech Republic. International Journal of Communication. 4(1). pp. 
865–885.

TUNSTALL, J., PALMER, M. (1991). Media Moguls. London 
and New York: Routledge.

WASCHKOVÁ CÍSAŘOVÁ, L., METYKOVÁ, M. (2009). 
Challenges of Media Concentration: The Case of Regional Press 
Ownership in the Czech Republic. In: Charles, A. (ed.) Media in 
the Enlarged Europe. Politics Policy and Industry. Bristol: Intellect. 
pp. 168-176.

ZIELONKA, J., MANCINI, P. (2011). Executive Summary:  
A Media Map of Central and Eastern Europe. ERC Project. London: 
University of Oxford, The London School of Economics and 
Political Science [Online]. Accessed from http://mde.politics.
ox.ac.uk/images/stories/summary_mdcee_2011.pdf. 


